Sunday, October 3, 2010

BIG

http://www.hbp.usm.my/1b/buluh/ this website is about a BIG (Bamboo Interest Group)..BIG mengumpul mereka yang berminat, mahu melaksanakan Accelerated Program for Excellence (APEX)..buluh dijadikan sebagai moskot nye kerana bamboo mempunyai kriteria seperti

1. membina sebuah tempat atau negeri yang eco-friendly
2. kelainan dari segi ketahanan dan sifat aesthetic
3. akan sentiasa wujud, sbb mudah tumbuh
4. dapat menjana ekonomi masyarakat
5. menyumbangkan kepada peghijauan bumi
6. boleh mengubah efek pemanasan global

yang 6 daripadanya sama seperti Tujuh Titik APEX, iaitu, future,uniqueness, sustainability, humanity, universality, change and sacrifice

Buluh adalah sustainable dan renewable kerana buluh ini akan sentiasa tumbuh dengan cepatnye waklaupun sudah ditebang dan tidak perlu ditanam kembali kerana buluh akan tumbuh melalui it vast root network.

pada tahun - tahun yang mendatang dan sebelum ini buluh telah menjadi suatu bahan untuk pembinaan, pakaian dan juga sebagai barang perhiasan.

buluh amat sesuai dalam pembinaan kerana buluh tidak expand and shrink dan buluh sangat kuat tetapi mesti secara teliti sewaktu menebang dan sebagainye barulah hasilnye seperti begitu.

bukan sahaja melalui pembinaan buluh boleh digunakan tetapi buluh juga sesuai untuk membuat pakaian. terdapat 2 cara untuk membuat pakaian daripada buluh iaitu darpada penambahan bahan kimia atau secara tradisional tetapi yang menimbulkan persoalannye apakah jenis buluh yang digunakan untuk membuat pakaian melaui tradisional sehingga pakaian yang dihasilkan begitu lembut??

No comments:

Post a Comment